Penaja Utama Muzikal Gamat 2 @ MaTiC

TIGA DIVA GAMAT 2!

TIGA DIVA GAMAT 2!
Ketua Obor-Obor Yang Jahat, Ketua Buntal Yang Gatal dan Ibu Gamat Yang Gila!

Tawaran Istimewa 22 Mac 2010, Harga RM22, Sebanyak 22 tiket

Sebagai penghargaan kepada sokongan anda, pihak produksi menawarkan 22 tiket dengan harga RM22 (tiket sahaja) sempena 22 Mac 2010, iaitu persembahan terakhir Muzikal Gamat2. Kepada yang berminat sila hubungi 017-8716060 / 012-2977220 atau dapatkan tiket anda di kaunter tiket Muzikal Gamat di MaTiC (Jalan Ampang KL) sekarang.

TAWARAN TIKET HARGA ISTIMEWA HEALWELL

Berita Baik!! Healwell Pharmaceuticals Sdn. Bhd menawarkan tiket Muzikal Gamat2 dengan harga RM35 bagi persembahan 14, 15, 16, 17, 18 & 21 Mac 2010, 8.30pm, anda boleh mendapatkan tiket tersebut di House of Healin
1) Giant Kelana Jaya (016-660 4025)
2) Section 14, Petaling Jaya (03-7960 7355)
3) Jalan Kartunis, Glenmarie, Shah Alam (03-5569 4281)

Pakej RM35 istimewa ini termasuk dengan buku program, jamuan ringan (supper) & sesi berjumpa dengan artis.

Cepat! Hanya 100 tiket ditawarkan untuk setiap malam. Maklumat lanjut, sila hubungi: 017-378 5333 (Hazri)

Pengumuman

Kepada peminat Ziana Zain, Ziana tidak dapat berlakon pada 13 & 15 Mac 2010, 8.30pm & persembahan matinee (3pm). Tak usah sedih, Ziana tetap akan bersama kita semua pada tarikh-tarikh yang lain (12, 14, 16 - 22 Mac, 8.30pm). Cepat-cepat dapatkan tiket kalau ingin melihat gaya obor2 vogue Ziana tu.

Ibu Gamat Amy Mastura & Ketua Buntal Misha Omar tetap akan menemui para penonton pada setiap persembahan. Marilah cepat2 dapatkan tiket anda

Thursday, March 18, 2010

Gamat 2 lebih mesra penonton

18 March 2010, Utusan Malaysia

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL

shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar NOOR ASREKUZAIREY SALIM
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0318&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm



TANYALAH kepada sesiapa saja yang ingin mementaskan teater mahupun konsert, pastinya Panggung Sari, Istana Budaya (IB) menjadi pilihan pertama. Dengan infrastruktur dan kemudahan yang disediakan di panggung bertaraf dunia itu, se pastinya tiada siapa yang mahu melepaskan peluang.
Apatah lagi, jika produksi itu mendapat sambutan yang cukup hangat sehingga perlu dipentaskan semula untuk musim seterusnya, ia melambangkan satu kejayaan buat produksi berkenaan.
Tetapi, lain pula perihal dengan teater muzikal Gamat musim kedua (Gamat 2) yang mula dipentaskan bermula 12 Mac lalu.
Daripada sebuah panggung bertaraf dunia, Gamat 2 kini berpindah ke pentas yang lebih kecil sehingga menimbulkan pelbagai persoalan.
Jika masih ada yang belum tahu, Gamat 2 kini dipentaskan di Dewan Tunku Abdul Rahman, Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC), Jalan Ampang, Kuala Lumpur bermula 12 Mac lalu sehingga 22 Mac ini.
Sudah pasti akan ada yang bertanya mengapakah musim kedua tidak dipentaskan di IB seperti produksi yang lain bagi mengekalkan atmosfera sama buat penonton.
Menjawab persoalan ini, penerbit Gamat 2, Siti Rohayah Attan menjelaskan pertukaran lokasi adalah disebabkan faktor bajet yang tidak mengizinkan produksinya untuk mementaskan semula Gamat di IB.
Kerana itulah, Siti Rohayah berpendapat adalah lebih sesuai untuk Gamat 2 dipentaskan di MaTIC seiring dengan matlamatnya yang mahukan teater muzikal itu lebih dekat kepada penonton.
"Sudah menjadi adat dalam setiap produksi saya apabila saya akan mementaskan semula teater di tempat yang berbeza.
"Bagi saya, memadai hanya sekali sahaja untuk saya mementaskan karya saya di IB dan beralih pula ke lokasi yang lain.
"Jujurnya, kalau diperhatikan, pementasan di lokasi seperti MaTIC, suasananya sedikit berbeza di mana kita dapat melihat para pemainnya lebih dekat dengan penonton.
"Ini juga secara tidak langsung mesej yang hendak disampaikan kepada audiens akan menjadi lebih jelas," katanya ketika ditemui sejurus selepas pratonton Gamat 2 di MaTIC, baru-baru ini.
Bukan itu sahaja, ia juga dapat menguji kredibiliti para pelakon teater muzikal kanak-kanak ini melontarkan vokal masing-masing tanpa menggunakan mikrofon.
Ini katanya, kehebatan seseorang pelakon itu dapat dinilai dengan cara mereka melontarkan ekspresi masing-masing bagi mempamerkan penghayatan watak.
Berpeluang menonton Gamat 2, baru-baru ini tidak dinafikan perjalanan ceritanya sedikit berbeza dengan musim pertamanya.
Jika musim pertama Gamat mengambil pendekatan tentang isu kekeluargaan dan juga alam sekitar, namun untuk musim kedua ini ia lebih menonjolkan tentang kekuasaan serta kehebatan gamat itu sendiri.
Ini dapat dibuktikan dengan kemunculan watak Profesor Gamat yang dilakonkan oleh Nazri Ahmad yang bertindak sebagai pencerita tentang khasiat gamat.
"Kami melihat segala kelemahan pada musim pertama dan cuba perbaiki untuk musim kedua ini.
"Namun, mesej utama iaitu tentang isu kekeluargaan dan alam sekitar tetap diterapkan dalam musim kedua ini kerana kami mahu mengekalkan keaslian jalan ceritanya.

"Di samping itu juga rekaan set kali ini juga perlu diubah bagi menyesuaikan dengan keadaan pentas di MaTiC," kata Siti Rohayah yang memperuntukkan tambahan RM30,000 untuk set yang baru dalam Gamat 2.
Jelasnya lagi, semuanya adalah kerana set tersebut merupakan hasil lukisan tangan oleh pereka set pentas bersama anak-anak buahnya yang begitu teliti dalam penghasilan kerja-kerja mereka.
Dalam masa yang sama, aktivis teater ini juga melahirkan rasa bertuah apabila mendapat penajaan daripada syarikat Healwell Pharmaceuticals Sdn. Bhd menerusi produknya, House of Healin.
Bukan itu sahaja, dia juga turut gembira dengan sambutan yang diberikan apabila hampir 90 peratus tiket sudah habis dijual.
Menyentuh soal lakonan pula, Siti Rohayah ternyata berpuas hati dengan komitmen serta mutu lakonan para pelakonnya yang berjaya menghidupkan watak masing-masing.
Memang ada kebenaran kata-katanya kerana pelakon Gamat 2 tidak menghampakan baik pelakon asal mahupun yang baru.

Sekalung tahniah harus diberikan kepada Misha Omar dan Ziana Zain yang memegang watak sebagai Ketua Ikan Buntal serta Ketua Obor-Obor kerana lakonan bersahaja mereka telah mengundang hilai tawa penonton di dalam dewan.
Watak Ketua Ikan Buntal di tangan Misha amat menjadi sekali dan kelucuan itu timbul apabila Misha menggunakan dialek Kelantan sepanjang pementasan teater.
Biarpun pertama kali berlakon teater, Misha membuktikan dia mampu untuk terus bergelar seorang pelakon teater.
Begitu juga dengan Ziana yang hadir dengan karakter tersendiri sebagai watak antagonis dan berjaya mencuri tumpuan audiens pada malam tersebut.
Bagi mereka yang mahu menonton Gamat 2, tiket-tiket berharga RM22 dan RM50 masih lagi dijual.
Khusus bagi mereka yang membeli tiket RM50, anda berpeluang untuk mendapat buku cenderamata dan bertemu serta menikmati jamuan ringan bersama pelakon Gamat 2.
Sebarang pertanyaan dan pembelian tiket, boleh menghubungi talian 03-6186 6592 / 012-297 7220 / 017-871 6060 / 03-5569 5569 atau melayari laman web rasmi, muzikalgamat.blogspot.com

No comments:

Post a Comment